Zanedbával jsem modlitbu 5 – Slyší mě někdo?

Jednou jsem si při modlitbě položil otázku, kterou asi důvěrně zná každý křesťan – jestli moje modlitby Bůh opravdu slyší a jak. Tentokrát ale nešlo o pochybnosti o smyslu a účincích modlitby – spíše to byla taková zvědavost, jaké je „přijetí“ toho, co „vysílám“. Říkal jsem si, jestli Bůh o mé modlitbě přemýšlí.

Je modlitba rozhovorem s Bohem, setkáním s Bohem, vědomou formulací toho, co máme v srdci, nebo jen určitým náboženským aktem? Kdo mou modlitbu potřebuje víc – Bůh nebo já? Bůh aby mě mohl obdarovat, nebo já, abych si mohl ujasnit, o co mi vlastně v životě opravdu jde? Takové otázky mě napadaly.

Písmo říká, že Bůh zná naše srdce a že dobře ví, co potřebujeme – ještě dřív, než ho o něco prosíme (Mt 6,8). Má cenu se tedy modlit? Nestačí obrátit oči k nebi a říct: „Vždyť ty víš…“?

Možná, že klíčem k modlitbě může být otázka, jestli jde o NĚCO, nebo o NĚKOHO.

O „něco“ jde vždycky. V modlitbě proseb jde o vyslyšení. V přímluvné modlitbě jde o lidi a úmysly, za které se přimlouváme, v modlitbě chval a díků o vyjádření našeho postoje vůči Bohu… Jde i o projev poslušnosti – Ježíš říká: „proste…“ Jde o projev vztahu – komunikaci s Bohem. Určitě jde i o formulaci přání a tužeb.

Ale jde i o NĚKOHO? Napadají mě slova písničky Jirky Černého, které mluví právě o modlitbě:

Jenom Ty a Já a ticho, které uvnitř šumí,
    jako hudba vzdálená, jako řeka v hlubinách.

Jenom Ty a Já a kolem nás to ticho krouží
   jako mysl zmatená jako nad horami pták.

Jenom Ty a Já, ticho se tiše otevírá
   a vychází a vchází, když se nikdo nedívá.

Jenom Ty a Já a vůbec nic už nepřekáží,
   vůbec nic už nezbývá, jenom Ty a jenom Já.

(http://jiricerny7.webnode.cz/texty-pisni/jenom-ty-a-ja/)

Možná, že modlitba je setkáním s osobou Tajemství – s Bohem. A možná, že v konečné fázi už nejde o slova, ale o bytí s Bytím. A zde už nejde jen o NĚCO, ale jde o NĚKOHO. O mě, jakožto stvořeného člověka a o jeho Stvořitele. O dvou bytostech, které si zdaleka nejsou rovny, ale které spolu touží komunikovat a být.

A najednou chápu, co myslí autor knihy Písně písní, když ukazuje vztah mezi člověkem a Bohem na hlubokém a niterném vztahu mezi mužem a ženou. Modlitbu je pak možné vnímat jako důvěrné setkání dvou bytostí, které spolu tvoří ztělesnění lásky a přitažlivosti, kdy jedna chce žít pro druhou, a jakoby se v tom nesmírně cenném vztahu rozpustit, ztratit.

Daly by se rozlišit tři fáze osobní modlitby – příprava, modlitba slov a modlitba setrvání (setkání).

Někdy jdeme na modlitbu „od lesa“. Říkáme něco, co Boha až zas tak moc nezajímá (protože to zná), ale jde o to, abychom se my naladili na Boha. To můžou být třeba texty Písma (např. žalmy), které nás jako Boží slovo přivádí k uvažování podobnému jeho Autorovi. Někdy to mohou být modlitby světců nebo duchovních mistrů, které mají podobný účel. Je důležité u této fáze nezůstat, protože bez pokračování je téměř zbytečná. Připravili jsme se, naladili jsme se na Boha, vstoupili jsme do jeho přítomnosti – ale co dál?

Zde vstupujeme do fáze modlitby slov, která už je setkáním. Předstoupili jsme před Boha a víme, že On netouží po přednesu nějakých textů. A víme, že už nám naslouchá, že jsme vstoupili to té chvíle, kdy jsme spolu s Bohem, a kde spolu můžeme mluvit. Teď můžeme před Bohem otevřít svoje srdce, můžeme mu vyjevit všechno to, co je uvnitř nás – bolesti i radosti, prosby, chvály a díky, pochybnosti, zklamání i naděje.

A je pak už jen na Bohu, pozve-li nás do modlitby setrvání (setkání), kde už není potřeba žádných slov. Kde je ono ticho a jen Bůh a já, jak říká zmíněný text písně. A samozřejmě pak záleží i na nás, jestli to této modlitby chceme vstoupit.

V každém případě bych se ale chtěl zmínit o jedné překážce, která dokáže naši modlitbu úplně znehodnotit. A tím je zbožná modlitba – bez nás a bez Boha.

Dobře jde vidět při slavení mše svaté, konkrétně při bohoslužbě slova, při přímluvách. Lektor čte prosby a lidé mechanicky a nekriticky odpovídají: „Prosíme tě, vyslyš nás.“ Občas dojde ke komickým situacím, kdy lektor udělá větší mezeru mezi částmi proseb, nebo dokonce i jen mezi slovy, a zbožný lid odrecituje: „Prosíme tě, vyslyš nás,“ aniž by vlastně tušil, co má Bůh vyslyšet. Aniž by kdokoliv tušil, že prosba nemá bez prosících vůbec žádný smysl.

Podobně to může vypadat i v soukromé modlitbě. Říkáme text, který nemyslíme vážně. Recitujeme něco, protože nám někdo řekl, že to tak je správně. Ono to správně být může i nemusí – ale správně rozhodně není to, že nám v tu konkrétní chvíli nejde o modlitbu. Například modlitba Páně. Prosíme, aby se naplnila Boží vůle „jako v nebi tak i na zemi“, ale přitom jsme odhodláni neposlechnout Boha, jestli bude něco jinak, než chceme my.

Nebo když prosíme: „odpusť nám naše viny jako i my odpouštíme“. Vážně chceme, aby Bůh odpouštěl nám tak, jako odpouštíme my? Aby taky dělal takové drahoty jako my? A aby si velmi dobře rozmýšlel co a za jakých okolností a podmínek by nám byl ochoten odpustit – podobně jako to děláme my? Aby jeho odpouštění trvalo třeba dlouhá léta – podobně jako u našeho odpuštění těm, kdo se provinili proti nám? Vážně to myslíme vážně? Když si skutečně uvědomíme, o co v této prosbě jde, splní svůj účel. Bůh nám skrze ni říká: „Chcete, abych vám odpustil? Ale jistě, rád vám odpustím – ale i vy musíte odpouštět, protože jinak se nesejdeme.“ Nejde tedy o to modlitbu jen odrecitovat, ale ztotožnit s ní srdce a postoje.

Poslední příklad s toutéž modlitbou. Prosíme: „Ale zbav nás od zlého.“ Ale jak nás Bůh může zbavit od zlého, když my tuto prosbu sice vzorně recitujeme, ale sami jsme s věcmi, které jsou zlé, (někdy i dobrovolně) spojeni a nechceme se s nimi rozloučit? Čekáme, že Bůh nás bude „lámat“? Že vyřeší zlo v našem životě bez nás? Nebo k nám Bůh skrze modlitbu může promlouvat: „Bojuj se zlem – a já ti pomůžu.“

„Při modlitbě pak nemluvte naprázdno jako pohané; oni si myslí, že budou vyslyšeni pro množství svých slov,“ říká Ježíš. (Mt 6,7) Možná to říká i nám do našich modliteb. A pravdivě musíme vyznat, kolik je v našich modlitbách slov bez obsahu, slov prázdných. Slov, za kterými nestojí naše srdce.

My, lidé, se můžeme při modlitbě nudit – to je bohužel kvůli naší slabosti možné. Právě nuda v modlitbě stojí často za zanedbáváním. Pochybnosti o smyslu vedou k malomyslnosti. Jednou v modlitbě jsem se sám sebe zeptal, jestli se náhodou někdy při naší modlitbě nemůže nudit i Bůh. Možná, že je to také možné – když slyší naše prázdná slova, a vidí propast mezi tím, co říkají naše ústa a tím, co naplňuje naše srdce a jak skutečně žijeme. Možná se Bůh nudí, když jasně a zřetelně vidí, že se s ním míjíme – že se s ním chceme minout.

Stručně shrnuto: Když se modlíme, měli bychom počítat s tím, že to někdo poslouchá… Někdo, kdo nás zná, kdo zná naše životní příběhy, někdo, kdo zná i naše srdce.

Modlitba se někdy zdá být divná – ale třeba má modlitba být velmi přirozená a normální. Rozhovor a setkání člověka s Bohem. Někdy v ní hledáme vědu, a proto je pro nás nedosažitelná. Když se modlíme, přemýšlejme nad tím, že nás někdo slyší.

Tento článek patří do série: „Zanedbával jsem modlitbu.“ Nejde jen o formální zařazení, ale myslím, že vystihuje, proč tak často zanedbáváme modlitbu. Modlitba bez setkání s Bohem, bez dotyku Tajemství, bez určité lidské přirozenosti a normálnosti­ je nepřitažlivá. Nemá valný účinek v životě, neposiluje, neprosvětluje Boží přítomností v každodenním shonu. A přesně podle toho vypadá i víra křesťanů.

Pokud nebudou naše modlitby živým setkáním a nebudeme-li krásu modlitby ukazovat druhým, pak ji i další generace křesťanů budou zanedbávat. Pokud jim neukážeme jinou cestu – cestu, na kterou se sami musíme vydat…

Podobné příspěvky

  • Ty jediný…

    Nikdo není milosrdnější, než jsi Ty, Bože. Nikdo nepřijímá člověka tak, jak ho přijímáš Ty, Bože. Nikdo není mocnější a silnější než Ty, Bože. Nikdo nemá větší soucit, než Ty, Bože. Nikdo není tak věrný, jak věrný jsi Ty, Bože. Nikdo není tak blízký člověku jako jsi mu blízký Ty, Bože. Nikdo neslyší hlas člověka,…

  • Zanedbával jsem modlitbu 6: Věz…

    Poslední a krátký článek o modlitbě nebude jen o modlitbě. Nedávno jsem byl s našimi studenty v Terezíně. Navštívili jsme tajnou synagogu v Terezínském ghettu, kde byl jeden zvláštní nápis. Ten se mi už při výkladu hluboce s dalšími impulsy vryl do paměti. Na místě, kde stával při bohoslužbě rabín, bylo hebrejsky napsáno: „Da lifnei mi atah omed.“…

  • Zkratky k Bohu

    Kolik je hledačů v křesťanském duchovním životě, kolik je hledačů v různých náboženských systémech, kolik je lidí označujících sami sebe za ateisty, kolik je těch, kteří hledají Boha – ale se svou cestou nejsou spokojeni. A tak hledají zkratky. Cesty, které se tváří, že také mají cíl v setkání s Bohem, ale které jsou příjemnější, snadnější, zajímavější….

  • Můžeme urážet Boha?

    Nedávno se mi stala zajímavá věc. Dovolil jsem si někoho napomenout. Jednalo se o to, jestli je pro křesťana dobré poslouchání satanistické hudby, či nikoliv – ale to je pro toto zamyšlení vedlejší. A jak jsme si na toto téma s dotyčným psali, položil jsem jednu důležitou otázku: „Co když poslouchání satanistické hudby Boha uráží?“ Na…

  • 1. Víra

    V poslední době se na mě obrátilo několik lidí s prosbou, jak přiblížit naši víru těm, kteří v ní nebyli vychováváni. Možná čekali na nějaký ten „zázračný rychlý a jednoduchý recept“, který jsem jim neposkytl, protože jej nemám, a také proto, že myslím, že neexistuje. Ale je fakt, že otázka „co to vlastně ta naše…